اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن رخ می‌دهد

فواید ترک سیگار چیست؟

    برای فواید ترک سیگار لازم نیست مدت زیادی انتظار بکشید تا نتایج مثبت ترک سیگار را ببینید. تحقیقات نشان می‌دهد که نشانه‌های بهبودی از همان ساعات اولیه اقدام به ترک، در بدن انسان پدیدار می‌شوند. 

    به گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، دلیل آمار سنگین مرگ و میر و بیماری حاصل از مصرف تنباکو، اعتیاد به سیگار است. این ماده قانونی نیمی از مصرف‌کنندگان باسابقه خود را می‌کشد.

    ترک سیگار به معنای شکستن چرخه اعتیاد و جلوگیری از ورود نیکوتین به مغز است. کسانی که قصد دارند این عادت را ترک کنند، باید برنامه‌ای برای غلبه بر سیگار کشیدن داشته باشند، ترک این عادت خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، امراض ریوی و دیگر بیماری‌های مرتبط را کاهش می‌دهد. 

    در ادامه به تاثیرات ترک سیگار در زمان‌های مختلف می‌پردازیم.

    فواید ترک سیگار چیست؟
    علاوه بر عادی شدن فشار خون، از دیگر فواید ترک سیگار این است که شما راحت‌تر نفس خواهید کشید

    ۲۰ دقیقه بعد از ترک سیگار

    ۲۰ دقیقه پس از آخرین سیگار فشار خون و ضربان قلب به حال عادی بازمی‌گردد. علاوه بر این فشار خون افراد کاهش پیدا می‌کند و سیستم گردن خون در شرایط بهتری نسبت به قبل قرار می‌گیرد.

    پس از ۱۲ ساعت

    سیگار حاوی مقدار زیادی سموم شناخته شده مانند مونوکسید کربن است. سیگار کشیدن باعث ورود این سموم به ریه‌ها می‌شود که می‌تواند خطر مرگ افراد را افزایش دهد. ورود مقدار زیادی از این گاز به ریه‌ها، مانع ورود اکسیژن به ریه‌ها و خون افراد می‌شود. در صورت استنشاق مونوکسیدکربن به میزان زیاد، بدن فرد با کمبود اکسیژن و در نهایت خفگی رو به رو می‌شود. تقریباً ۱۲ ساعت پس از کشیدن آخرین سیگار، بدن افراد کم کم مونوکسید کربن را از بین می‌برد و متعاقباً میزان اکسیژن موجود در بدن و خون افزایش پیدا می‌کند.

    دو روز بدون سیگار

    دو روز پس از آخرین سیگار کارآیی حس چشایی و بویایی بهتر می‌شود. زیرا دود سیگار این دو حس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    سه روز بدون سیگار

    سه روز پس از آخرین سیگار ریه‌ها آرامش پیدا می‌کنند و نفس کشیدن راحت‌تر می‌شود. حال دیگر نیکوتین در بدن نیست و در نتیجه نشانه‌های ترک سیگار شدید می‌شوند. از جمله این نشانه‌ها سردرد، تهوع یا گرفتگی عضلات است. بالا رفتن یک باره اشتها، افسردگی و ترس هم گاه از دیگر نشانه‌های ترک سیگار هستند.

    فواید ترک سیگار
    مصرف سیگار بی‌شک آثاری را روی صورت به جا می‌گذارد اگرچه ممکن است این آثار چندان باعث ناراحتی مردان نشود اما برای زنان مهم است

    مقالات مرتبط در مجله اعتیاد

    ۱۰ اثر مخرب سیگار بر ظاهر شما

    اعتیاد پنهان در پس لذت قلیان

    سیگار انزوای اجتماعی و تنهایی را افزایش می‌دهد

    چند ماه بدون سیگار

    پس از گذشت یک ماه از ترک سیگار، ظرفیت هوای ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند و فرد کمتر سرفه می‌کند همچنین بهبود گردش خون باعث می‌شود فرد مشکل خاصی در انجام دادن حرکات ورزشی مانند دویدن و پریدن نداشته باشد. با گذشت یک تا سه ماه از ترک سیگار، عملکرد سیستم گردش خون فرد بهبود می‌یابد. ظرفیت شش‌ها برای جذب اکسیژن تا ۳۰ درصد بالاتر می‌رود. سرفه‌های خشک کمتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند پرزهای درون شش‌ها که مولکول‌های خارجی را جذب و دفع می‌کنند دوباره رشد می‌کنند.

    یک سال، ده سال و ۱۵ سال بدون سیگار

    یک سال پس از ترک سیگار ضریب خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. پس از گذشت پنج سال از ترک سیگار، رگ‌های خونی فرد به اندازه طبیعی خود بازمی‌گردد و بازتر می‌شود. بنابراین خطر لخته شدن خون و بروز سکته مغزی در افراد کاهش پیدا می‌کند همچنین پس از گذشت ۱۰ سال از ترک سیگار، میزان ابتلا به سرطان‌های ریه، دهان، گلو، لوزالمعده و مرگ و میر ناشی از سیگار کشیدن کاهش می‌یابد.

    ۱۵ سال پس از ترک سیگار، میزان ابتلا به بیماری کرونر قلب و سرطان لوزالمعده همانند افراد غیرسیگاری خواهد شد در نهایت پس از گذشت ۲۰ سال از ترک سیگار، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری ریوی و سرطان به دلیل سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

    سرفه بعد از ترک سیگار

    ممکن است در برخی موارد فردی که سیگار را ترک کرده است، مدتی بعد از ترک سیگار سرفه‌هایی شدید‌تر از زمانی که سیگار می‌کشید را تجربه کند. این موضوع جای نگرانی ندارد و بعد از مدت کوتاهی این مشکل رفع می‌شود.

    سرفه بعد از ترک سیگار اگرچه موقت گذرا است اما می‌تواند موجب ناراحتی و آزار فرد شود. برای آرام کردن سرفه با نوشیدن آب گرم، غرغره کردن آب و نمک، عسل، نوشیدن چای سبز و بخور اکالیپتوس و نعنا می‌توان سرفه را تسکین داد.

    اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن رخ می‌دهد
    توجه داشته باشید هر چه فرد سیگاری زودتر ترک سیگار را آغاز کند، فواید ذکر شده سریع‌تر نمایان می‌شوند

    فواید ترک سیگار چیست؟

    علاوه بر عادی شدن فشار خون، از دیگر فواید ترک سیگار این است که شما راحت‌تر نفس خواهید کشید. در حقیقت ترمیم ریه بعد از ترک سیگار کشیدن رخ می‌دهد و موجب کاهش سرفه بعد از ترک سیگار می‌شود. با ترک عادت سیگار کشیدن، اکسیژن کافی و بیشتری به ریه‌های شما خواهد رسید. و تنفس شما راحت‌تر خواهد شد.

    یک فایده دیگر ترک سیگار، فواید مالی آن است. با ذخیره مقدار پولی که برای پرداخت هر پاکت سیگار می‌پرداختید می‌توانید هر ماه یک هدیه خوب برای خود یا خانواده‌تان بخرید؛ این می‌تواند انگیزه خوبی برای ترک باشد.

    مصرف سیگار بی‌شک آثاری را روی صورت به جا می‌گذارد اگرچه ممکن است این آثار چندان باعث ناراحتی مردان نشود اما برای زنان مهم است. وقتی سیگار را ترک می‌کنید، به پوستتان بهتر آبرسانی می‌شود، آلودگی کمتری دارد و رنگ چهره روشن‌تر می‌شود.

    مصرف دخانیات روی دست نیز تاثیر می‌گذارد و اغلب باعث می‌شود که پوست انگشتان زرد شوند که این دود تنباکو است که در آن فرو می‌رود و رنگ پوست را تغییر می‌دهد و حتی گاه باعث تغییر رنگ ناخن‌ها می‌شود. اما وقتی سیگار را ترک می‌کنید، با تجدید سلولی، پوست رنگ گوشت خود را به دست می‌آورد.

    با ترک سیگار، به تدریج کیفیت مو نیز بهتر می‌شود زیرا تنباکو مواد مغذی را از مو می‌گیرد و آن را کدر می‌کند. چند ماه پس از ترک سیگار، موها براق‌تر، سالم‌تر و محکم‌تر می‌شوند و سریع‌تر رشد می‌کنند.

    دهان فردی که سیگار را ترک کرده، بوی بهتری دارد و دیگر نیازی به جویدن آدامس یا برگ‌های نعنا نیست. هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، اکوسیستم دهان به حالت عادی باز می‌گردد و خطر ابتلا به التهاب لثه نیز کاهش می‌یابد.

    سخن پایانی

    در این مقاله مجله اعتیاد به بررسی فواید ترک سیگار پرداختیم. توجه داشته باشید هر چه فرد سیگاری زودتر ترک سیگار را آغاز کند، فواید ذکر شده سریع‌تر نمایان می‌شوند. امیدواریم مطالعه این مقاله به افراد سیگاری کمک کند تا سیگار کشیدن را ترک کنند و سلامتی را به زندگی خود بازگردانند.

    سیگارهای امروزی کشنده‌تر هستند

    سیگار‌ الکترونیکی راه مناسبی برای ترک کامل سیگار نیست

    برچسب‌ها