عضویت در انجمن معتادان گمنام

آدم‌هایی که به عجز در برابر اعتیاد اقرار کرده‌اند

    اعضای انجمن معتادان گمنام (NA) در قالب جلسات گروهی با اجرای 12 قدم به سمت بهبودی پیش می‌روند و چگونگی زندگی بدون مصرف مواد مخدر را از یکدیگر می‌آموزند. هر گروه فقط یک هدف اصلی دارد و آن رساندن پیام به معتادی است که هنوز در عذاب است.

    بیماری اعتیاد که به اعتقاد برخی ریشه در روح و روان انسان دارد، این روزها افراد بی‌شماری را به دام انداخته و باعث فروپاشی خانواده‌های بسیاری شده است، روش‌های درمان جسمی آن در بهترین حالت تنها برای 20 درصد از افراد موثر بوده است.

    بنابراین عده‌ای به دنبال ریشه روانی اعتیاد رفته و آن را خلاء معنویت در انسان یافتند. این افراد که خود نیز زمانی تجربه اعتیاد داشتند، پس از یافتن معنویت و رهایی از چنگال این بیماری به این نتیجه رسیدند که باید این پیام را به همه معتادان در حال عذاب نیز برسانند و انجمنی تشکیل دادند با نام انجمن معتادان گمنام.

    شرایط عضویت در اِن اِی

    عضویت در انجمن معتادان گمنام هیچ شرط و شروطی ندارد و تنها لازمه آن، تمایل به قطع مصرف مواد مخدر است. در این انجمن تاکید بر گمنامی است تا افراد فارغ از هویت شخصی شامل شغل، سمت، دارایی، میزان تحصیلات، مقام‌های اجتماعی و … بدون واهمه و ترس از ریختن آبرو یا دستگیر شدن در جلسات بهبودی شرکت کنند.

    بغل معتادان گمنام
    مواد مخدر مهم‌تر از خانواده، همسر و فرزندم شده بود و باید آن را به هر قیمتی به دست می‌آوردم. اختیار زندگی خود را کاملا از دست داده بودم

    اعضای این انجمن در قالب جلسات گروهی بر مبنای 12 سنت و با اجرای 12 قدم به سمت بهبودی پیش می‌روند و چگونگی زندگی بدون مصرف مواد مخدر را از یکدیگر می‌آموزند. هر گروه فقط یک هدف اصلی دارد و آن رساندن پیام به معتادی است که هنوز در عذاب است. روش اصلی بهبودی در انجمن معتادان گمنام بر مبنای ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر است. اعضای قدیمی‌تر به «راهنما» معروفند و اعضای جدیدتر را «رهجو» می‌خوانند.

    به دلیل رعایت اصل گمنامی و عدم نگهداری هیچ مدرکی از حضور افراد در جلسات آمار دقیق اعضای در حال بهبودی در دست نیست اما بر اساس آخرین آمار احتمالی اعضای این انجمن در فروردین 93، بالغ بر 30 هزار نفر شرکت‌کننده در جلسات گروهی در خراسان رضوی و جنوبی برآورد شده که این آمار نسبت به 15 سال پیش که این انجمن فعالیت خود را در خراسان با سه نفر آغاز کرد، رشد فزاینده‌ای داشته است.

    اعتیاد تنها جنبه جسمانی ندارد و بخش اعظم آن روحانی است

    هادی یکی از اعضای این انجمن است که 10 سال و هفت ماه و هشت روز از بهبودی او می‌گذرد.

    لوگو معتادان گمناموی درباره دوران اعتیادش می‌گوید: برای من مواد مخدر مهم‌تر از خانواده، همسر و فرزندم شده بود و باید آن را به هر قیمتی به دست می‌آوردم. اختیار زندگی خود را کاملا از دست داده بودم و دیگر نمی توانستم مانند دیگران زندگی کنم و از آن لذت ببرم. در این راه به پدر، مادر، همسر و فرزندم لطمه‌های شدیدی زدم. عزیزانم هرچه داشتند به من می‌دادند و به امید بهتر شدن یا قطع مصرف من، تمام انرژی خود را صرف می‌کردند.

    او درباره پیوستن به انجمن معتادان گمنام و آغاز بهبودی و دورانی پاکی‌اش اظهار می‌کند: پس از پیوستن به انجمن معتادان گمنام متوجه شدم که فردی بیمار هستم و از نوعی بیماری رنج می‌برم که علاج شناخته شده‌ای ندارد اما به هر حال می‌توان آن را در نقطه‌ای از فعالیت بازداشت و پس از آن امکان بهبودی هم وجود دارد.

    هادی معتقد است: بیماری اعتیاد تنها جنبه جسمانی ندارد و بخش اعظم آن روحانی است. او به عجز در برابر اعتیاد اعتراف کرد.

    هادی ادامه می‌دهد: بسیاری از ما معتقدیم که این بیماری مدت‌ها قبل از اولین بار مصرف در ما وجود داشته است، بنابراین تنها قدم اول قطع مصرف و اقرار به عجز در برابر اعتیاد است و 11 قدم بعدی به مسائل درونی، خودشناسی و روحانی می‌پردازد.

    وی باور به نیرویی برتر(خداوند)، سپردن بدون ترس زندگی به خداوند، تهیه یک ترازنامه اخلاقی بی‌باکانه و جستجوگرانه از خود، اقرار خطاها به خداوند، خود و یک انسان دیگر را چهار گام بعدی می‌داند و می‌گوید: در قدم ششم ما آمادگی کامل پیدا می‌کنیم تا خداوند کلیه نواقص شخصیتی ما را برطرف کند و در قدم هفتم با فروتنی از او می‌خواهیم تا کمبودهای اخلاقی ما را رفع کند.

    هادی تهیه فهرستی از افراد آسیب‌دیده توسط معتاد و جبران خسارت از آنان، تهیه ترازنامه شخصی و مرور فعالیت‌ها و اقرار به خطا در صورت ارتکاب آن، ارتقاء رابطه آگاهانه با خداوند از راه دعا و مراقبه و انتقال تمام آموخته‌ها به معتادان با بیداری روحانی حاصل از کارکرد را پنج قدم آخر این انجمن دانست.

    انجمن معتادان گمنام تنها جایی بود که احساس تنهایی نکردم

    معصومه از دیگر اعضای انجمن معتادان گمنام است که بیش از 6 سال و هفت ماه و هشت روز از پاکی وی می‌گذرد.

    این عضو انجمن فرزند آخر خانواده‌ای مذهبی است که به دلیل اختلاف سنی زیاد بین او و پدر و مادرش هیچ گاه نتوانسته با آنان ارتباط خوبی برقرار کند و همیشه احساس تنهایی می‌کرده است.

    او به گفته خودش در مدرسه هم از عدم اعتماد به نفس رنج می‌برده و هیچ‌گاه هم صحبتی که او را درک کند، نداشته است تا اینکه در دوران دبیرستان تحمل همه چیز برای او سخت می‌شود و ازدواج را راه حل فرار از این بحران می‌بیند، اما پس از ازدواج همسرش به اعتیاد دچار شده و همه تلاش‌های او برای بهبودی همسرش با شکست مواجه می‌شود. آن‌ها بچه‌دار می‌شوند و پس از این اتفاق مشکلات بیشتر می‌شود تا جایی که معصومه وادار می‌شود خودش برای تامین معاش خانواده تلاش کند.

    وی اولین پیشنهاد مصرف برای رهایی از استرس بار سنگین زندگی را از همسرش دریافت می‌کند و توسط وی به اعتیاد دچار می‌شود.

    معصومه درباره آشنایی‌اش با انجمن معتادان گمنام می‌گوید: خواهرزاده‌ام این انجمن را به من معرفی کرد و گفت هیچ کاری از دست ما برای کمک به تو ساخته نیست و تنها کسی که می‌تواند به تو کمک کند خودت هستی.

    عجز در برابر اعتیادحتی احساسات مادرانه‌ام نیز تحت تاثیر اعتیاد قرار داشت … اما پس از 9 ماه
    که از ورودم به انجمن گذشت، توانستم با خانواده‌ام و فرزندم ارتباط برقرار کنم

    عجز در برابر اعتیاد

    او درباره اولین ورودش به جلسات انجمن می‌گوید: آنجا با آغوش باز مرا پذیرفتند و تنها جایی بود که احساس تنهایی نکردم، احساس کردم همه حرف دل من را می‌زنند، در انجمن ماندم چون احساس کردم عشق خاصی در آنجا جریان دارد.

    معصومه درباره بازگشت اعتماد به‌نفسش اظهار می‌کند: پس از شروع به کارکرد قدم‌ها، رهجو گرفتم و از این طریق به یک معتاد دیگر کمک کردم و با این کار اعتماد به‌نفسی را که سال‌ها به دنبال آن بودم، پیدا کردم.

    وی درباره دوران پاکی‌اش می‌گوید: تا پیش از این حتی احساسات مادرانه‌ام نیز تحت تاثیر اعتیاد قرار داشت، اما پس از 9 ماه که از ورودم به انجمن گذشت، توانستم با خانواده‌ام و فرزندم ارتباط برقرار کنم، یاد گرفتم آن‌ها را درک کنم و همان‌طور که هستند بپذیرم. خانواده‌ام به من اعتماد کردند و امروز در کنار آن‌ها زندگی می کنم.

    معصومه پس از اخذ دیپلم آرایشگری به ادامه تحصیل می‌پردازد و شروع به تحقیق بر روی دین اسلام و مذهب شیعه می‌کند.

    انجمن معتادان گمنام 2009 جلسه هفتگی در خراسان رضوی و جنوبی برگزار کرده‌ است و 418 گروه فعال دارد. اعضای این انجمن در 12 زندان خراسان رضوی و جنوبی حضور پیدا کرده و 193 جلسه هفتگی در زندان‌ها برگزار کرده‌اند، 855 جلسه هفتگی نیز در مشهد برگزار شده است.

    جلسات این گروه به دو صورت «بسته» برای معتادان و «باز» برای عموم برگزار می‌شود که علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن گویای 7654005-0511 تماس گرفته یا به سایت http://www.nairan.org مراجعه کنند.

    انجمن معتادان گمنام (اِن‌اِی) نهادی است مردمی، خودجوش و جهانی که در سال 1369 فعالیت خود را با کمک چند عضو در حال بهبودی در ایران آغاز کرد و در حال حاضر نزدیک به 15 سال است که در خراسان رضوی فعالیت می‌کند. این انجمن به هیچ سازمانی وابسته نیست و هیچ‌گونه کمکی اعم از وام، وقف، هدیه و … را نمی‌پذیرد، تنها از طریق کمک‌های داوطلبانه اعضاء با سقفی مشخص و فروش نشریات تامین می‌شود.

    www.etiad.org

    درباره اعتیاد در سایت اعتیاد بیشتر بخوانید:

    ناآگاهی والدین به‌آتش اعتیاد می‌دمد

    بالا رفتن سن، عامل افزایش خطر اعتیاد به الکل

    سفر، ذهن و بهبودی را وسعت می‌بخشد

    www.etiad.org

    برچسب‌ها