64-NA-RedWildCrazy-200

گزارش واشنگتن‌ پست از زنان معتاد در تهران

    روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار گزارشي از زنان معتاد در تهران و كمپ‌هاي ترك اعتياد آن را نشانه‌های پذیرش رسمی مساله اعتیاد زنان و بیماری بودن این قضیه از سوی دولت ایران دانسته است.

    اين روزنامه به نقل از ناهید ۲۷ ساله معتاد به مصرف هرویین و شیشه که در مرکز بازپروری بستری است، مي‌نويسد: دسترسی به مواد مخدر در ایران به آسانی آب خوردن است و شما می‌توانید هر جا و هر زمانی که اراده کنید در عرض چند دقیقه مواد مخدر تهیه کنید.

    به گزارش سايت اعتياد، واشنگتن‌پست می‌نویسد: بخش عمده‌ای از مواد مخدر تولیدی در افغانستان برای رسیدن به بازار جهانی از مسیر ترانزیتی ایران می‌گذرد و این مساله سبب شده آمار معتادان در ایران یکی از بالاترین آمارها در جهان باشد و اخیرا آمار زنان معتاد نیز فزونی گرفته است. آمارهای مختلفی درباره جمعیت معتاد در ایران وجود دارد اما آمارهای رسمی دولتی جمعیت معتادان این کشور را ۳ میلیون نفر از ۷۶ میلیون نفر جمعیت کل کشور برآورد کرده است که از این تعداد ۷۰۰ هزار نفر زن هستند.

    معصومه مدیر یک مرکز بازپروری در حومۀ غرب تهران میگوید: «ایجاد چنین مراکزی نخستین نشانه‌های این مساله است که مقامات تصمیم‌گیر در ایران به این نتیجه رسیده اند که اعتیاد یک بیماری است و نه یک جنایت، اما تغییر ذهنیت‌ها زمان می‌برد.»

    به گزارش واشنگتن پست، تاسیس مراکز بازپروری معتادان زن قدمی بزرگ در اصلاح نگرش رسمی در ایران درباره مقوله اعتیاد زنان است. این مساله پیشتر یک تابو محسوب می‌شد اما اکنون با تاسیس چنین مراکزی، این معضل به رسمیت شناخته شده است. پیدا کردن و تهیه مواد مخدر در ایران بسیار آسان است و بیشتر معتادان از شیشه و کراک تولید آزمایشگاه‌های زیر زمینی داخل ایران گرفته تا هرویین و سایر مشتقات گرفته شده از تریاک استفاده می‌کنند.

    63-NA-WashingtonPost-women-518x345«معصومه» مدیر مرکز بازپروری زنان: بدون کمک و همراهی اجتماعی
    ما نمی توانیم به طور موثر با این پدیده مبارزه کنیم

    عکس از: مریم رحمانیان/واشنگتن پست

    تا همین اواخر در ایران تابو بودن مساله اعتیاد زنان به مواد مخدر حتی بیان این مساله را از سوی معتادان زن و دختر مشکل می‌کرد چه برسد به ایجاد مراکزی برای بازپروری آنها. ناهید ۲۷ ساله معتاد به مصرف هرویین و شیشه که در مرکز بازپروری بستری است، می‌گوید: دسترسی به مواد مخدر در ایران به آسانی آب خوردن است و شما می‌توانید هر جا و هر زمانی که اراده کنید در عرض چند دقیقه مواد مخدر تهیه کنید.

    به دلیل محدودیت‌ها و فرهنگ مذهبی حاکم بر جامعه ایران و تابو بودن مساله اعتیاد زنان، زنان معتاد این مواد را از مکان‌ها و محیط‌های کاملا زنانه تهیه می‌کنند و بسیاری از زنانی که در مرکز بازپروری بودند می‌گفتند برای نخستین بار با این مواد در سالن‌های زنانه و زیر زمینی زیبایی که بدون مجوز و در خانه‌ها تاسیس و دایر می‌شود، آشنا شده‌اند. بسیاری از زنان معتاد در مرکز بازپروری می‌گویند برای اولین بار در این سالن‌ها مواد مخدر و شیشه مصرف کرده‌اند و برخی فروشندگان این مواد به آنها گفته‌اند اگر می‌خواهند کاهش فوری وزن داشته باشند شیشه بکشند.

    این روزنامه آمریکایی سپس به اظهارات رحمانی فضلی وزیر کشور ایران درباره مقوله اعتیاد زنان در ایران اشاره می‌کند و به نقل از او در کنفرانس خبری ابتدای سال جاری می‌گوید: مهم ترین مشکل ما در ایران این است که اعتیاد در میان زنان مساله‌ای پنهانی است. به گزارش واشنگتن پست، علی رغم سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر در ایران از مساله مقابله با توزیع و فروشندگان و قاچاق گرفته تا کمپین‌های تبلیغاتی مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک کار فرهنگی، دولت ایران از سازمان‌های غیر دولتی نیز خواسته است برای یاری در این امر به کمک بیایند.

    معصومه مدیر مرکز بازپروری که از ۱۳ سال پیش مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد نمی خواهد نام و فامیلش آشکار شود و می‌گوید: آنچه ما در طی این سال‌ها در اینجا انجام داده ایم به طور رسمی منتشر نمی‌شود و فقط دهان به دهان منتقل می‌شود. او با اشاره به معضل ترویج اعتیاد در بین زنان می‌گوید: بدون کمک و همراهی اجتماعی ما نمی توانیم به طور موثر با این پدیده مبارزه کنیم.

    منبع: عصر ایران

    برچسب‌ها