اعتیاد به الکل

اعتیاد به نوشیدن الکل چگونه آغاز می شود؟

    همه دور هم جمع بودند، وقتی لیوان را به او تعارف کردند هیچ وقت فکر نمی کرد با پذیرفتن این تعارف، زندگی اش تا این حد تغییر کند و نابود شود. سن زیادی ندارد اما کلافه و درهم ریخته است، خانواده او را طرد کرده و در محیط بیرون نیز دوستی ندارد چراکه براثر رفتارهایی که ناخواسته از او سر می زند ، زندگی اجتماعی و شغلی اش به هم ریخته است.

    براساس گزارش 2014 سازمان جهانی بهداشت، الکل یک ماده روانگردان با خاصیت وابستگی است که موجب بیماری ، بار اقتصادی و اجتماعی در جوامع می شود. همچنین براساس این آمار، سالانه 3.3 میلیون در سراسر دنیا جان خود را بر اثر مصرف الکل از دست می دهند و تاکنون نیز 60 نوع بیماری از جمله برخی سرطان ها و سیروزکبدی شناخته شده که مصرف الکل در بروز آنها نقش مهمی دارد.

    هم اکنون در ایران 150 مرکز درمانی ویژه الکل در سراسر کشور در نظر گرفته شده تا در آینده نه چندان دور فعالیت خود را آغاز کنند.

    اعتیاد الکل
    یکی از ویژگی های خیلی مهم افراد معتاد این است که مصرف الکل به زندگی شغلی و اجتماعی و فردی این شخص آسیب می زند به آن معنا که دیگر به اندازه قبل و مانند آدم های دیگر نمی تواند در فعالیت های مهم زندگی خود شرکت کند

     نوشیدن الکل با مصرف تفریحی

    در حال حاضر مرکز درمان اعتیاد به الکل که از سال گذشته فعالیت خود را در مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کرده، یکی از معدود مراکز درمان اعتیاد به الکل در کشور است. یکی از مراجعه کنندگان سالمند به این کلینیک می گوید: از 25 سالگی مصرف الکل را به صورت تفریحی آغاز کردم اما هرگز فکر نمی کردم عوارض این مصرف در این سن، گریبان من را بگیرد.

    او که یک کارمند بازنشسته است، می افزاید: در ابتدا 15 روز ، ماهانه یا سه ماه یک بار الکل مصرف می کردم اما این اواخر مصرف من زیاد شد. او که اکنون بر اثر مصرف الکل به فشارخون نیز مبتلا شده، می گوید: چند بار خواستم مصرف الکل را کنار بگذارم، یک هفته ترک می کردم اما دچار بی اشتهایی می شدم و دوباره به مصرف آن بازمی گشتم.

    این بیمار ادامه می دهد: اکنون از مصرف الکل متنفرم و از اینکه خانواده ام بر اثر مصرف الکل دچار مشکل شده ، ناراحت هستم اما ناخودآگاه این کار را انجام می دهم.

    عاقبت مصرف الکل برای خوددرمانی

    مرد جوان دیگری که به مرکز درمان اعتیاد به الکل مراجعه کرده، به خاطر توصیه های آشنایان و فامیل برای درمان بیماری اش، الکل مصرف کرده و حالا در دام اعتیاد به آن افتاده است.
    او می گوید: به خاطر فاصله افتادن مهره های کمرم شروع به مصرف الکل کردم که تسکین درد باشد اما مصرف آن تبدیل به درد دیگری به نام اعتیاد شد.

    پسر جوانی، پدرش را برای ترک اعتیاد الکل به مرکز درمانی آورده و می گوید: پدرم پس از مصرف الکل، هوش و حواسش سر جایش نیست و می خوابد بطوریکه حتی دکتر بالای سر او می آوریم، تهوع و استفراغ دارد و گاهی تا دو روز لب به هیچ غذایی نمی رسد. وی می افزاید : پدرم قبل از اعتیاد به الکل بسیار رفتار خوبی داشت و هرگز پرخاشگری نمی کرد اما با مصرف الکل ، پرخاشگر شده است.

    مشکل محدودیت مراکز درمان الکل

    این پسر جوان از کمبود مراکز درمان الکل در سراسر کشور گلایه می کند و می گوید: برای ترک اعتیاد هزاران مرکز چه مجاز و چه غیرمجاز وجود دارد اما برای درمان اعتیاد به الکل هر جا رفتم به در بسته خوردم . یعنی هیچ جایی به من معرفی نشد. او تأکید می کند: از سال 92 برای درمان بطور جدی درگیر هستم تا اینکه بالاخره یکی از دوستانم این مرکز را به من معرفی کرد.

    برای اینکه به فردی واژه معتاد اطلاق شود باید دارای ویژگی هایی باشد. مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل در این خصوص می گوید: اعتیاد در معیارهای جهانی برای همه مواد، معیارهای یکسانی دارد که اگر آن معیارها احراز شود می گوییم آن فرد اعتیاد دارد.

    امیتیس توکلی می افزاید: البته واژه اعتیاد خیلی علمی نیست و بهتر است به آن اختلال مصرف مواد بگوییم. او در تشریح ویژگی های فرد معتاد می گوید: یکی از ویژگی های خیلی مهم این افراد، آن است که مصرف مواد از جمله الکل به زندگی شغلی و اجتماعی و فردی این شخص آسیب می زند به آن معنا که دیگر به اندازه قبل و مانند آدم های دیگر نمی تواند در فعالیت های مهم زندگی خود شرکت کند.

    او ادامه می دهد: معاشرت های اینگونه افراد کم می شود و از کارش ممکن است غیبت داشته باشد. کارش کیفیت لازم را ندارد.


    فرد معتاد به مصرف الکل ممکن است دچار تشنج شود و اختلالات کم خونی پیدا کنند
    زیرا برخی ویتامین های بدنشان به دنبال مصرف الکل کم می شود.
    همچنین مصرف الکل ، خطر ابتلا به برخی ​از
    انواع سرطان را افزایش می دهد.


    مصرف برغم سختی های فراوان

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل می گوید: یکی دیگر از معیارهای اعتیاد به الکل این است که فرد زمان زیادی را صرف می کند تا آن ماده را به دست آورد یا اینکه آن ماده را برغم اینکه مشکلاتی برایش ایجاد می کند مصرف می کند. توکلی می افزاید: برای مثال الکل می نوشد، بعد از آن رانندگی کرده و تصادف می کند و دچار مشکل می شود اما باز هم الکل را مصرف می کند.

    الکل، کبد را چرب می کند

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل می گوید: مصرف الکل موجب بروز مجموعه ای از مشکلات جسمی و روانشناختی می شود که که فرد هم از آنها آگاهی دارد اما برغم این آگاهی باز هم مواد را مصرف می کند. توکلی می گوید: بطورمثال فرد دچار کبد چرب یا مشکل پانکراس می شود اما برغم این مشکلات و برغم اینکه می داند خوردن الکل می تواند برایش خیلی مضر باشد بازهم الکل را مصرف می کند.

    علائم ترک و علائم تحمل الکل

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل می گوید: از دیگر معیارهای فرد معتاد این است که فرد دچار علائم ترک شود یعنی اگر آن ماده را مصرف نکند یک سری علائم جسمی و روانشناختی مانند بی قراری ، بی خوابی و کلافگی یا حتی تشنج پیدا می کند. همچنین ممکن است فرد دچار علائم تحمل شود به معنای دیگر میزان مصرف آن ماده بطور مستمر در طول زمان زیاد می شود.  اگر به طورمثال فرد معتاد قبلا با یک لیوان الکل به مستی یا حس خوب که دنبالش بوده می رسیده الان برای اینکه به آن حس برسد باید یک لیتر مصرف کند که به این پدیده ، علائم تحمل می گویند.  اگر فردی در یک بازه زمانی که معمولا یک سال در نظر گرفته می شود ، این معیارها را احراز کند به عنوان فرد معتاد تلقی می شود.

    اعتیاد الکل
    گاهی افراد برای برطرف کردن مشکلات جنسی به مصرف الکل به عنوان یک راهکار نگاه می کنند یعنی به جای اینکه سراغ پزشک بروند و از درمان های متداول استفاده کنند با الکل، خوددرمانی می کنند

    بیشترین ضرر الکل برای چه دستگاه هایی از بدن است؟

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل، عوارض مصرف الکل را به دو دسته عوارض کوتاه مدت و بلند بلند تقسیم می کند و می گوید: مصرف الکل، عوارض جسمی و روانشناختی داشته و بطورکلی روی تمام سیستم های بدن اثر می گذارد.
    توکلی تأکید می کند: بیشترین اثر سوء مصرف الکل روی دستگاه گوارش و قلب و عروق و کبد و همچنین مغز است یعنی فرد ممکن است دچار اختلالات حافظه یا فراموشی شده یا حتی ممکن است مشکلات اختلال کارکرد ذهنی پیدا کند.
    او می گوید: علاوه بر ابتلا به کبد چرب و نارسایی کبد فرد معتاد به مصرف الکل ممکن است دچار پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) و به دنبال آن دیابت شود.

    معتادان به مصرف الکل ممکن است دچار فشارخون شوند و احتمال بروز سکته قلبی و مغزی در آنان زیاد می شود؛همچنین ممکن است حملاتی از اختلال هوشیاری پیدا کنند. مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل می گوید: ممکن است فرد معتاد به مصرف الکل، دچار تشنج شود و اختلالات کم خونی پیدا کنند زیرا برخی ویتامین های بدنشان به دنبال مصرف الکل کم می شود. همچنین مصرف الکل ، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می دهد.

    وجود اختلالات روانشناختی، دلیلی برای روآوردن به مصرف الکل

    مصرف الکل، مشکلات روانشناختی نیز برای فرد ایجاد می کند یعنی ممکن است فرد دچار اختلالات خواب ، اختلالات اضطرابی ، اختلالات افسردگی و مشکلات جنسی شود. اتفاقا اغلب، یکی از دلایلی که فرد شروع به مصرف الکل می کند ممکن است وجود یکی از این اختلال ها باشد.

    از خود درمانی تا اعتیاد

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل، می گوید: گاهی فرد مبتلا به مشکل خلقی – حالا یا خلقش ناپایدار است یعنی مرتب حالش خوب می شود و دوباره بد می شود و خوشحال یا غمگین است یا از سوی دیگر ممکن است دچار افسردگی اضطراب و بی خوابی باشد- برای برطرف کردن این مشکلات به خوددرمانی با الکل رو می آورد که ما این موارد را زیاد می بینیم. توکلی تأکید می کند: گاهی افراد برای برطرف کردن مشکلات جنسی به مصرف الکل به عنوان یک راهکار نگاه می کنند یعنی به جای اینکه سراغ پزشک بروند و از درمان های متداول استفاده کنند با الکل، خوددرمانی می کنند. در مواردی مصرف الکل به صورت گذرا ممکن است اثرات آرامشبخشی داشته باشد اما در طول زمان این اثرات معکوس می شوند و فرد اختلالات زیادی پیدا می کند.

    اعتیاد به الکل

     خیلی از مصرف کنندگان الکل در سال های طولانی، الکل را با مقادیر کم مصرف میکنند
    و ناگهان در پی وقوع یک اتفاق استرس زا در زندگی، مصرف شان زیاد می شود

    چه کسانی به کلینیک ترک اعتیاد الکل می آیند

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل می گوید: مراجعان ما بیشتر در گروه سنی تقریبی 18 تا 60 قرار دارند اما پیک سنی ما 20 تا 40 سال است.
    توکلی می گوید: مراجعه کنندگان ما بیشتر آقایان هستند . بطورکلی اعتیاد از جمله اعتیاد به الکل در مردان شیوع بیشتری دارد.

    چرا زنان، کمتر به کلینیک ترک مراجعه می کنند

     زنان برای درمان کمتر از مردان به این کلینیک مراجعه می کنند که می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از دلایل این است که شاید دسترسی زنان به خدمات یا آگاهی آنان از وجود چنین خدمات کمتر باشد. شاید برای زنان مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد به دلیل انگ اجتماعی، سخت باشد.
    توکلی می گوید: عوامل زیادی در کنار هم جمع می شوند تا اینکه فردی به این مرکز مراجعه کند.

    چه عواملی در اعتیاد افراد موثر هستند؟

    از لحاظ آسیب پذیری روانشناختی، برخی افراد مستعد ابتلا به اختلالات اعتیاد هستند. افراد ممکن است به مواد مختلفی اعتیاد پیدا کنند و گاهی این مواد به هم تبدیل می شوند به آن معنا که فرد ممکن است قبلا شیشه مصرف می کرده و حالا شیشه را کنار گذاشته و الکل را جایگزین آن کرده است. علاوه بر آسیب پذیری ژنتیکی، محیط نیز در ابتلای افراد به اعتیاد تاثیرگذار است.

    الکل راهی برای فراموشی مشکلات نیست

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل می گوید: بسیاری از افراد معتاد به الکل به عنوان راهکاری برای برطرف کردن و فراموشی مشکلاتشان، نگاه کرده بودند به آن معنا که فرد در مواجهه با هر مشکل یا هیجانی حتی هیجانات خوب در زندگی اش به سراغ الکل می رود. این افراد راه درست کانالیزه کردن این هیجان یا راه درست مقابله با آن مشکل را نمی دانستند ؛ در علم روانشناسی اصطلاحا گفته می شود این افراد قدرت حل مساله یا کپینگ مکانیسم (رویکرد مقابله ای) خوبی ندارد.

    او ادامه می دهد: اولین چیزی که به ذهن اینگونه افراد در مقابله با مشکلات می رسد این است که پس من بروم الکل بنوشم تا مشکل یادم برود.
    او تاکید می کند: اعتیاد به الکل یا هر ماده دیگری از اینجا شروع می شود که فرد با هر هیجان یا مشکلی، آن ماده را مصرف می کند -ما اصطلاحا می گوییم کسی که اعتیاد دارد هم در عزا الکل مصرف می کند و هم در عروسی – .

    آیا درمان اعتیاد الکل راحت تر از اعتیادهای دیگر است؟

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل می گوید: مقایسه اعتیاد به الکل با مواد دیگر ، کار راحتی نیست. وابستگی الکل، شدید بوده و کنار گذاشتن آن، سخت است، به زمان زیادی نیاز دارد و ممارست می خواهد. او در عین حال تأکید می کند: البته برخی مواد خیلی بیشتر از الکل برای فرد، تخریب ایجاد می کنند اما الکل نیز جزو آن موادی هست که اگر طولانی مدت و با مقادیرزیاد مصرف شود برای فرد خیلی می تواند آسیب زا باشد.

    آیا الکل ها، کارکرد پزشکی دارند؟

    در کتاب های پزشکی، مطلبی وجود ندارد که با استناد به آن بگوییم برای یک مشکل پزشکی باید الکل مصرف کرد. برای هر بیماری معمولا راهکارهای پزشکی دیگری وجود دارد.

    اعتیاد با انواع الکل اصل و تقلبی

    براساس گزارش 2014 سازمان جهانی بهداشتی کیفیت الکل در موارد نادری در اعتیاد آن نقش دارد بلکه اعتیاد بیشتر به خاطر نوشیدن زیاد ایجاد می شود. مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل در این باره می گوید: اینگونه نیست که افراد فقط با مصرف الکل تقلبی معتاد شوند چون در کشورهای اروپایی و آمریکایی، الکل های کارخانه ای اصل زیاد بوده و به همان اندازه نیز معتادان و عوارض آن بسیار زیاد -خیلی بیشتر از ایران- است.

    میزان الکل در ایران به علت مسائل مذهبی و قانونی ، فرهنگی و اعتقادی نسبت به کشورهای دیگر پایین است، اگرچه وجود دارد. او تأکید می کند: البته مصرف الکل تقلبی و دست ساز به دلیل دارا بودن ناخالصی هایی مانند متانول یا ترکیبات بنزودیازپین، عوارض جانبی نیز ایجاد می کند اما به هرحال الکل به هر صورتی که تهیه شود (دست ساز یا کارخانه ای) برای فرد مشکلات و اختلالات جدی را به وجود می آورد.

    مشکلات خانوادگی زمینه ساز اعتیاد به الکل

    مراجعین کلینیک در بسیاری از موارد مشکلات خانوادگی داشتند که این مساله یکی از عوامل زمینه ساز اعتیاد به الکل برای آنها بوده است. خانواده این معتادان از نوع خانواده هایی است که درگیری در آن زیاد بوده یا حمایتگر نبوده یا حمایتگر کنترل کافی نداشته است. گاهی شرایط خانواده اینگونه نیست اما به هرحال مشکلات خانوادگی از عوامل خطر زمینه ساز اعتیاد به الکل است.

    خشونت های خانگی و بار مالی از پیامدهای اعتیاد به الکل

    هنگامی که فردی معتاد می شود، بار زیادی را روی خانواده می گذارد و روابط سایر اعضای خانواده را با همدیگر و با خودش دچار اختلال می کند. در پی اعتیاد به الکل، فرد دچار حالات پرخاشگرانه شده و ممکن است دیگر نتواند سر کار برود. فرد معتاد به الکل، بار اقتصادی برای خانواده ایجاد کرده و مشکلات زوج را افزایش می دهد که می تواند منجر به درگیری و جدایی شود. او می گوید: پرخاشگری ها و خشونت های خانوادگی ، همه و همه می تواند جزو عوارض اعتیاد به الکل باشد.

    خطر حتی برای افرادی که فقط یک بار مصرف می کنند

    برای اینکه بگوییم یک نفر معتاد است باید برخی معیارها را داشته باشد، فردی که یک یا دو بار مصرف داشته باشد و مشکلی هم ندارد، معتاد نیست اما فردی است که الکل را مصرف می کند و ثابت نشده که هیچ میزانی از الکل، مصرف آن کاملا بی خطر یا سودمند باشد. بنابراین یک میزان خطری برای این افراد وجود دارد هرچند میزان خطری کمتری است. افراد نباید اعتیاد به الکل را ساده بگیرند و الکل را بی ضرر و بی خطر بدانند.

    حملات پرنوشی

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل در این باره می گوید: خیلی از مصرف کنندگان الکل در سال های طولانی، الکل را با مقادیر کم مصرف می کنند و ناگهان در پی وقوع یک اتفاق استرس زا در زندگی، مصرف شان زیاد می شود.

     یک مورد دیگر در مورد مصرف الکل وجود دارد که به آن حملات پرنوشی (بینج درینکینگ) می گوییم که در آن، شاید فرد هر روز الکل مصرف نکند اما بطور مثال آخرهفته ها در سه روز به مهمانی هایی برود و الکل زیاد مصرف کند و یک هفته مصرف نکند این هم جزو اختلالات وابستگی به الکل (یعنی همان اعتیاد) محسوب می شود.

    مصرف الکل افسردگی را تشدید می کند

    در بسیاری از موارد، افرادی که الکل مصرف می کردند فکر نمی کردند که به الکل معتاد شوند. همچنین در بسیاری موارد دیگر، افراد ویژگی های بالقوه ای برای الکل قائل بودند در حالیکه اصلا اینگونه نیست بطورمثال الکل را برای کاهش اضطراب ، بهبود خواب، بهبود مشکلات جنسی یا بهبود افسردگی مفید می دانستند درحالیکه باید بدانند که الکل تمام این موارد را تشدید می کند. مشکلات مصرف کنندگان الکل در طولانی مدت بیشتر می شود.

    دارو برای معتادان به الکل

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل در این باره می گوید: دو روش درمانی دارویی و روانشناختی برای ترک اعتیاد به الکل به کار می رود. بیماران در یک بازه زمانی که به خاطر اعتیاد به الکل دچار مسمومیت شده اند، دارو مصرف می کنند تا بتوانند الکل را ترک کنند. درمان های دارویی موجب کاهش عوارض و ولع مصرف می شود.

    درمان اعتیاد از طریق روش های روانشناختی

    توکلی در خصوص روش های درمانی روانشناختی برای ترک اعتیاد الکل می گوید: این روش ها به بیمار یاد می دهد که چگونه با ولع خود مقابله کند. این درمان ها روی ساز و کارهای روانشناختی یعنی همان راهکارهای مقابله ای و حل مساله -که بیمار در آنها ضعف داشته- ، کار می کند.

    روش های روانشناختی به نوعی تعهد در ماندگاری در درمان را برای فرد ایجاد می کند. گاهی مراجعینی داریم که یک سال و نیم است که در گروه درمانی شرکت می کنند. در بسیاری از موارد افراد به درمان های طولانی مدت نیاز دارند . بازه زمانی درمان بستگی به خود فرد دارد.

    هزینه های درمان

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل می گوید: هزینه های درمانی در این کلینیک (که دولتی است)، نسبت به مداخلات دیگر آنقدر زیاد نیست که فرد نتواند از عهده پرداخت آن بربیاید. از همه قشرها (متمول و دهک های پایین جامعه) به این کلینیک مراجعه کننده داریم. سطح تحصیلی اغلب مراجعان، بالای دیپلم بوده و وضعیت اجتماعی و اقتصادی متوسط نیز بین آنان زیاد بود. البته این مساله باید در کل کشور آمارسنجی شود ما درباره یک نمونه کوچک در این مرکز صحبت می کنیم.

    افراد الکلی را شناسایی کنید

    مسئول کلینیک ترک اعتیاد به الکل به مردم توصیه کرد که در صورت مشاهده مصرف الکل از سوی اطرافیان و نزدیکان خود، حواسشان را جمع و در صورت بروز اختلالات ناشی از مصرف الکل نسبت به درمان آنان اقدام کنند. معمولا چون وسایل مصرف الکل به گونه ای است که افراد می توانند به راحتی متوجه آن شوند ، خانواده ها معمولا از مصرف الکل فرزندان خبردار خواهند شد البته شاید در مراحل اولیه که فرد در مهمانی ها، خارج از منزل یا با مقادیر کم و فواصل طولانی الکل مصرف می کند، متوجه آن نشوند اما در مراحل پیشرفته تر که مصرف فرد افزایش یافته و بر روند کار و زندگی او تاثیر می گذارد تشخیص آن برای خانواده ، آسان تر خواهد بود.

    وی در خصوص علائم اعتیاد به الکل می گوید: نوسات خلقی و خواب به هم ریخته و حملات پرخاشگری از علائم مصرف الکل است اما این علائم آنقدر غیراختصاصی هستند که ما نمی توانیم اینها را به سوء مصرف الکل نسبت دهیم. به هر حال کسی که الکل مصرف می کند در کارش و روابط خانوادگی دچار مشکل می شود بهتر است زودتر متوجه مصرف الکل فرد شود.

    پرستیژ مصرف الکل و تهدیدات آن

    متاسفانه آنگونه نگرشی که نسبت به خطرناکی موادمخدر مانند تریاک و همچنین شیشه بین مردم رایج است، در مورد الکل وجود ندارد زیرا آسیب زایی الکل شاید با یک بار مصرف آن به چشم نیاید و با دیگر مواد مقایسه شود. توکلی به برخی خانواده های معدود که در تزئینات خانه خود از بطری های الکل استفاده می کنند، توصیه کرد به جای بطری های الکل از شیشه های زیبای رنگی صنایع دستی استفاده کنند.

    سند پیشگیری از اعتیاد به الکل

    آماری به طور مشخص از سوی وزارت بهداشت در خصوص مصرف کنندگان و معتادان به الکل اعلام نشده اما مسئولان پیش از این اعلام کرده بودند که این آمار قابل توجه است. از این رو برنامه های مختلفی در خصوص پیشگیری از اعتیاد به الکل در دست اجرا است.

    معاون درمان و پیشگیری سازمان بهزیستی در این باره به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: سند ملی پیشگیری و کنترل اعتیاد به الکل تصویب و به سازمان های مختلف از جمله بهزیستی ابلاغ شده که در آن نقش نهادهای گوناگون در رابطه با اعتیاد به الکل تبیین شده است. محسن روشن پژوه می افزاید: نقش بهزیستی در این سند ، توانمندسازی و بازتوانی بعد از درمان است که با توجه به اینکه اعتقاد ما این است توانمندسازی اختلال مواد در مواد مختلف، تفاوت بسیار زیادی با هم ندارند از همان رویکردی که برای توانمندسازی معتادین سایر مواد استفاده می کنیم برای الکل هم استفاده می کنیم اگرچه ممکن است ملاحظات اختصاصی هم در آن داشته باشیم .

    اجرای برنامه آزمایشی درمان اعتیاد به الکل

    مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از اجرای برنامه آزمایشی درمان اعتیاد الکل در دو بخش سرپائی و بستری خبر می دهد. احمد حاجبی می گوید: هرچند اعتیاد به الکل در کنار سایر اعتیاد به مواد مخدر دیده می شود اما در حال توانمندسازی پزشکان در گروه های 30 نفره برای درمان اعتیاد به الکل در 150 مرکز ترک اعتیاد به صورت آزمایشی هستیم ؛ ضمن اینکه در آینده می توانیم این برنامه را به سراسر کشور تعمیم دهیم.

    او می گوید: برای بستری معتادان به الکل هم 6 بیمارستان را در کشور انتخاب کرده ایم و آموزش های لازم به کارکنان مربوطه ارائه شده است. برای درمان اعتیاد به الکل از ظرفیت های موجود استفاده می کنیم و مسئولان فنی فعال در کلینیک های ترک اعتیاد با دریافت آموزش های لازم می توانند به صورت همزمان به معتادان الکل نیز خدمات رسانی کنند.

    مدیرکل دفتر سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت می گوید: برای پیشگیری از اعتیاد به الکل مانند برنامه های پیشگیری از اعتیاد به سایر مواد از برنامه های آموزش مهارت فرزند پروری و مهارت های زندگی استفاده می شود.

    بی شک ملاحظات قانونی و مذهبی موجب کتمان بسیاری از موارد اعتیاد به الکل در کشور شده است که می توان با برنامه ریزی های صحیح، افرادی را که در چنگال الکل اسیر گشته اند را رها ساخت و با توانمندسازی های ویژه دوباره آنان را به جامعه باز گرداند.

    منبع: ایرنا / خبر آنلاین

    درباره اعتیاد به الکل در سایت اعتیاد بیشتر بخوانید:

    درباره ترسناک‌ترین اعتیاد چه می‌دانید؟

    از 200 میلیون لیتر مصرف تا الکلی‌های گمنام

    هوشیاری احساسی

    www.etiad.org

    برچسب‌ها