پنجه سرطان ریه بر گلوی دودی ها

    290-NicA-smokingkills-200هشدارها درباره مضرات مصرف دخانیات هر روز بیشتر می شود، اما انگار کسی کمتر توجهی به این هشدار ها می کند و هر روز تعداد سیگاری ها بیشتر می شود. تازه ترین هشدار خطر جدی افزایش سرطان ریه در سال های آینده است.

    هر چند سیگار و قلیان بزرگ ترین عامل ایجاد سرطان ریه هستند، اما عوامل کم خطرتر دیگر شامل عوامل محیطی و فاکتور های ژنتیک نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود. قرار گرفتن در معرض رادون، آزبست، آرسنیک، بریلیوم و اورانیوم نیز به عنوان فاکتور خطر بروز سرطان ریه مطرح است.

    شاید تازه ترین هشدار دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران برای عده ای قابل توجه باشد که بی تعارف و رودربایستی از همه سیگاری های بالای 55سال خواسته است سی تی اسکن ریه با دوز کم انجام دهند زیرا مطالعات اخیر تشخیص زودرس ضایعه با این روش را تأیید کرده است. این هشدار محمدرضا مسجدی همراه با تأکید دوباره او برگسترش استفاده از قلیان مخصوصاً در جوانان و میان خانواده ها و به دنبال آن خطر جدی افزایش سرطان ریه در سال های آینده است. برای تأیید بحرانی بودن وضعیت مصرف دخانیات در ایران البته می توان به پژوهش های دیگری هم استناد کرد. در یک نمونه براساس تحقیقی در دانشگاه تربیت معلم تهران میان 447دانش آموز کرجی 57درصد از دانش آموزان مورد مطالعه، تأیید کردند که حداقل یک بار در طول عمر خود یک نوع ماده شامل سیگار، قلیان و سایر مواد را امتحان کرده اند. به طوری که از میان 447نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال های اول، دوم و سوم متوسطه 57درصد معادل 255نفر حداقل یک بار در طول عمر سابقه مصرف مواد (با احتساب سیگار) داشته اند. اگر خبر منتشر شده درباره مصرف روزانه 200تن زغال در قهوه خانه های پایتخت که چند روز قبل در رسانه ها منتشر شد را کنار این هشدار بگذاریم، روشن می شود هشدار مسجدی چقدر جدی است.



    استفاده از مواد دخانی سالانه منجر به مرگ بیش از 6٠ هزار نفر در ایران می شود


    دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران البته این هشدار را بیش از آنکه برای حفاظت از درختان بدهد، درباره ریه های مردم نگران است و می گوید: «در کشور ما سرطان ریه اغلب دیر تشخیص داده می شود و در بسیاری از موارد نیز از نظر دور می ماند و بدین جهت در رده بندی سرطان ها در درجات پایین تر قرار دارد. با توجه به میزان استعمال دخانیات به ویژه گسترش استفاده از قلیان مخصوصاً در جوانان و در میان خانواده ها، خطر افزایش سرطان ریه در سال های آینده در کشور بسیار جدی است. بنابراین آگاهی بخشی عموم مردم و توجه جدی جامعه پزشکی به تشخیص بموقع این بیماری بسیار حائز اهمیت است.» مسجدی به سیگاری ها هشدار می دهد تغییر در میزان و رنگ خلط، درد سینه یا پشت، سرفه با خلط خونی و اشکال در بلع بسیار را به عنوان نشانه های سرطان ریه جدی بگیرند و می گوید: «برای رسیدن به تشخیص سرطان ریه عکس برداری سینه، سی تی اسکن، پت اسکن و نمونه برداری از طریق آندوسکوپی ریه یا به روش سوزنی انجام شود.»

    او بعد هم آخرین هشدارش را اینطور مطرح می کند: «هرچند پیشرفت های اخیر امید به زندگی در مبتلایان سرطان ریه را افزایش داده، اما درمان این بیماری در حال حاضر خیلی توأم با موفقیت چشمگیر نیست. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان ریه جزو شایع ترین سرطان ها در جهان است. در سال 2012، یک میلیون و 800هزار نفر به این نوع سرطان مبتلا شدند. به طور کلی، از هر 5مرگ ناشی از سرطان یکی بر اثر سرطان ریه است؛ یعنی 20درصد کل مرگ های ناشی از سرطان مربوط به سرطان ریه است. در واقع مرگ ومیر سالانه به علت سرطان ریه از مجموع مرگ های ناشی از سرطان های پستان، کولون و پروستات بیشتر است. برای همین پیام روز جهانی سرطان ریه در سال 2015 توجه بیشتر به عوامل خطر بروز سرطان ریه و توجه جدی برای تشخیص زودهنگام آن است.»

    290-NicA-700 

    سرطان ریه شایع ترین سرطان از لحاظ شیوع و مرگ ومیر در همه دنیاست.در ایران هم این سرطان
    از 4گونه دیگر پر شیوع یعنی پستان، روده بزرگ، معده و پروستات پیشی گرفته و در صدر جدول
    5 سرطان شایع کشور قرار دارد. همه این هشدار ها در حالی است که سیگار و قلیان به قیمت کم و
    البته آسان در اختیار همه و مخصوصا جوانان و نوجوانان قرار دارد.

    سرطان ریه و تجارت پرسود

    هر چند سیگار و قلیان بزرگ ترین عامل ایجاد سرطان ریه هستند، اما عوامل کم خطرتر دیگر شامل عوامل محیطی و فاکتور های ژنتیک نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود. قرار گرفتن در معرض رادون، آزبست، آرسنیک، بریلیوم و اورانیوم نیز به عنوان فاکتور خطر بروز سرطان ریه مطرح است. به گفته پزشکان، احتمال سرطان ریه نزد افراد مبتلا به سرطان سایر اعضای بدن، افزایش سن، سابقه فامیلی سرطان، تابش اشعه به قفسه سینه و بیماری های ریوی مثل COPD (بیماری مزمن انسدادی ریه) نیز بیشتر می شود. با این حال همچنان این دودی ها هستند که بیشتر از هر کسی ممکن است به یکی از کشنده ترین بیماری های جهان مبتلا شوند. اما این فقط سیگاری ها نیستند که ممکن است به سرطان ریه مبتلا شوند. استنشاق دود سیگار یعنی فروبردن دود زمانی که فرد دیگری سیگار می کشد هم یکی از دلایل ابتلا به سرطان ریه در افرادی است که سیگار نمی کشند.


    290-NicA-smokingkills-460

    “هیچ تجارتی به اندازه مواد دخانی در ایران پرسود نیست” 


    به روایت آمار

    مدتی قبل وزیر بهداشت ادربعلام کرد استفاده از مواد دخانی سالانه منجر به مرگ بیش از 6٠ هزار نفر در ایران می شود و معلولیت های جسمی، روحی و روانی به بار می آورد. براساس آمار منتشرشده ازسوی وزارت بهداشت هم اغلب افرادی که سیگار و قلیان مصرف می کنند در سنین 35 تا 69سالگی جان خود را از دست می دهند و 10درصد هزینه یک خانواده فقیر خرج مواد دخانی می شود. طبق یک آمار حدود 20میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که از این تعداد بین 8.5 تا 10میلیون نفر به عنوان افراد معتاد به مصرف نیکوتین شناخته شده اند.

    *منبع: روزنامه همشهری

    درباره اعتیاد به نیکوتین و انواع دیگر اعتیاد در مجله اینترنتی اعتیاد بیشتر بخوانید: 

    حقايقي درباره نيکوتين

    زندگی بدون دخانیات، حقی برای همه

    چگونه سیگار را ترک کنیم؟

    www.etiad.org

    برچسب‌ها